کد مطلب:34957
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:26
منظور از يوم معلوم چيست؟
اين تعبير يكبار در قرآن در آيه 50 سوره واقعه در برابر سؤال كفار از حيات بعد از مرگ آمده است «قُلْ اِنَّ الْاَوَّليْنَ وَالآخِرينَ لمَجْمُوعُونَ اِلي مِيْقاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ» [بگو اولين و آخرين همگي در موعود روز معلومي گردآوري ميشوند].
معلوم بودن آن روز دو تفسير ميتواند داشته باشد
1 ـ «علم تفصيلي» است، يعني آگاهي بر آن روز و تاريخ دقيق آن، و ميدانيم اين علم مخصوص خدا است، و هيچكس حتي انبياء مرسلين و ملائكه مقربين از آن آگاهي ندارند، ولي نزد خداوند ثابت و قطعي و از هر نظر معلوم است.
2 ـ «علم اجمالي» يعني آگاهي بر اينكه همه ما چنين روز را در پيش داريم، و از آنجا كه اين آگاهي از اعماق فطرت ما ميجوشد، به علاوه دلائل متعددي از طريق عقل و خرد براي آن وجود دارد كه عالم و عامي هر كدام ميتوانند اجمالاً به آن دست يابند، و اضافه بر اين تمام انبياء و پيامبران الهي از آن خبر دادند، آن روز، روز معلوم، قطعي، و مسلم است، هر چند دقيق آن را ندانند.
درست مانند اينكه همه ما به طور قطع ميدانيم سرانجام ميميريم، و از دنيا ميرويم هرچند هيچكس تاريخ پايان عمر خود را نميداند.
غالب مفسران معني اول را برگزيدهاند، ولي بعضي بيشتر، روي معني دوم تكيه ميكنند، و كلمه «قُل» را دليل بر عمومي بودن اين علم ميشمرند، چرا كه مفهومش اين است به همگان اين مطلب را ابلاغ كن (تفسير فخر رازي 29/172)
ولي جمع هر دو تفسير در مفهوم آيه نيز كاملاً ممكن است.
ضمناً پيامي كه اين تعبير «يَوْمٌ مَعْلُومٌ» به ما ميدهد اين است كه در برخورد با آن جدّي باشيم و خود را براي ملاقات آن روز آماده كنيم، و يقين بدانيم كه قيامت با تمام آثار و پيامدهايش به هر حال خواهد آمد، و اين علم و يقين اثر تربيتي فوق العادهاي دارد.
پيام قرآن ج 5
ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.